Etelä-Suomen teemaviikko: Hyödyntäisinkö sometrendejä hankkeeni viestinnässä?
Käymme tässä blogissa läpi kolme sosiaalisen median trendiä, jotka oletettavasti myös vuonna 2023 kääntävät somekansan päitä. Ne voivat hyvinkin soveltua työkalupakkiisi, kun mietit hankkeesi some-viestinnän vaihtoehtoja. Nyt ovat muotia lyhyet ja ytimekkäät, jopa ”kotikutoiset” sisällöt kunhan saavutettavuus (esimerkiksi videoiden tekstitys) ja tekninen laatu ovat riittäviä (esimerkiksi videoiden äänen ja kuvan laatu).
Meemit
Sopiva annos huumoria voi olla erittäin hyvä keino tulla paremmin huomatuksi somemaailmassa. Harkitse tiimisi kanssa, voisiko huumori toimia juuri teidän hankkeenne viestinnän siivittäjänä.
Internetissä ja sosiaalisessa mediassa leviäviä, kuvaan tai lyhyeen videoon pohjautuvia oivaltavia hauskoja tekstejä kutsutaan meemeiksi. Osa niistä muuttuu ”viraaleiksi” eli lähtevät leviämään nopeasti (jotkut jopa ympäri maailmaa, mutta silloin meemin täytyy olla tietysti englanniksi). Yleensä syy on juuri meemin hauskuus, yllättävyys ja oivaltavuus.
Toki meemi on jo muotona saavuttanut sen, että se helposti huomataan meemiksi ja suurella todennäköisyydellä luetaan. Meemin avulla voit siis ohjata liikennettä hankkeesi tärkeisiin asioihin esim. nettisivustolla.
Meemien tekoa ja julkaisua voi tehdä matalalla kynnyksellä, eikä kaikki meemit voi eikä niiden tarvitse olla maailman hauskimpia. Niiden tärkein tehtävä on kilpailla huomiosta kaiken muun kohtaamamme viestitulvan seassa. Meemeihin voit tuoda suoraan hankkeesi haluttuja tavoitteita ja tärkeitä muutoksen kohteita.
Säännöt lienevät ehkä siinä, että älä loukkaa ketään tai mitään tahoa ja jätä alatyylin vitsit muille. Valitettavasti näemme paljon alatyylisiä ja loukkaavia meemejä, mutta onneksi myös erittäin paljon älykkäitä ja hyvää mieltä tuottavia ilman negatiivisia sävyjä.
Meemien teko on nykyään melko helppoa, sillä internetistä ja myös mobiilisovelluksina löydät ns. meemigeneraattoreita, jotka yleensä sisältävät jo kuva-, video, ja animoitujen GIF-kuvien kirjaston. Käyttämällä tuollaisen sovelluksen kuvia, ei sinun tarvitse huolehtia onko materiaalin käyttö sallittua.
Toki voit käyttää myös omia kuviasi tai kuvia, joiden käyttöön sinulla on kuvaajan lupa. Voit lisätä meemeihin myös hankkeesi ja/tai emo-organisaatiosi logon lisäämään tunnettuutta.
Sitten vain mietintämyssy päähän ja miettimään oivaltavia ja hauskoja meemejä.
Kokeile Meemigeneraattoria (Android -mobiilisovellus) >>
Sosiaalisen median videosisällön trendeistä
Toinen uudehko trendi sosiaalisessa mediassa on lyhyet ja ytimekkäät videot. Monet sosiaalisen median alustat tukevat tällaisia videoita: mm. TikTok, YouTube, Facebook ja Instagram. Eri sosiaalisen median palveluissa on eri ohjeistukset mm. videon sallitulle maksimipituudelle tai kuvasuhteelle, joten kannattaa selvittää käyttämiesi kanavien vivahde-erot.
Sisällöntuottajalle voi olla jopa huojentava tieto, että nyt kannattaa tuottaa someen nimenomaan lyhyitä, alle minuutin kestäviä videoklippejä. Eri alustat tukevat nimenomaan pystysuuntaisia videoita ehkä juuri siksi, että mobiililaitteiden käyttömme myötä pystysuuntainen kuvaustapa lienee yleisempää.
Niin sanottu "puhuva pää" on edelleen kiinnostava elementti somevideoissa eli kasvot viestin tuojana voi olla kiinnostavampi ja huomiota herättävämpi vaihtoehto kuin vaikka pelkät animoidut tekstit. Toki näiden yhdistelmä saattaa olla se kaikista tehokkain vaihtoehto. Joka tapauksessa videon valitseminen viestin perusformaatiksi näyttäisi olevan huomioarvon kannalta järkevää vaihtuvien sometrendien myllerryksessä.
Videoissa olisi hyvä olla tekstitys saavutettavuusnäkökulmasta, ja myös ääni. Mobiililaitteen tallentama kuvan- ja äänen laatu riittävät, kunhan kuvausolosuhteet huomioivat, että valaistus on riittävä eikä ylimääräisiä hälyääniä ole taustalla.
Jos hankkeelle on suunnitteilla pidempiä esittelyvideoita, kannattaa harkita lyhyempien videoiden editoimista ko. videomateriaalista nimenomaan sosiaalisen median käyttöön. Tällöin somen lyhyet videot voivat toimia myös "trailereina" varsinaiseen videoon, joka sijaitsee esimerkiksi YouTube-kanavallanne.
Melko uusi ilmiö sosiaalisessa mediassa on myös ns. "tarinat", jotka tarjoavat jopa perinteisiä somejulkaisuja matalamman kynnyksen somesisältöjen tekemiseen. Esimerkiksi Instagram Story tukee lyhyitä videoita ja tämän lisäksi voit lisätä tarinaasi kuvia, tekstiä, gif-kuvia tai vaikka piirtää jotain.
Löydät netin syövereistä varmasti paljon lisätietoa tällaisten videoiden tekemiseen.
Esimerkki online-videoeditorista (Canva.com) >>
”Mikrovaikuttajat” hankkeesi viestin edistäjinä?
Olisiko mahdollista, että hankkeenne viestien edistäjäksi löytyisi henkilö tai useampia, jotka ovat jo kokeneita some-sisällöntuottajia. Heillä voikin olla jo useampia tuhansia seuraajia omilla kanavillaan eli voidaan puhua jo jonkinlaisista mikrovaikuttajista. Jos tällainen yhteistyökumppani löytyy, kannattaa laatia kirjallinen sopimus, jossa määritellään yhteistyön tarkemmat yksityiskohdat.
Matalalla kynnyksellä!
Sosiaalisen median viestintäsi kannattaa olla toki suunniteltua, mutta ei liian mietittyä tai käsikirjoitettua. Toki tämäkin on hankekohtaista. Tärkeintä lienee löytää hyvä idea ja punainen lanka tai ainakin oma tapa tehdä sisältöjä. Teknisesti se on suhteellisen helppoa ja aiheeseen liittyvien Google-hakujen kautta pääset kyllä hyvin liikkeelle!