Hyppää sisältöön

Södra Finlands temavecka: Tips på hur du sprider ditt projekt i sociala medier

Utgivningsdatum 24.11.2022 8.15
Pressmeddelande

I det här blogginlägget går vi igenom tre trender på sociala medier som förmodligen kommer att vara hårdvaluta även 2023 när du funderar över alternativen på din kommunikation på sociala medier. Det som är inne nu är korta, träffande och till och med "hemgjorda" innehåll, så länge man erbjuder tillräckligt bra tillgänglighet (till exempel textade videor) och teknisk kvalitet (till exempel bra kvalitet på ljud och bild i videor).

Mem

En lagom dos humor kan vara ett mycket bra sätt att väcka uppmärksamhet på i sociala medier. Fundera tillsammans med ditt team på om humor skulle kunna vara en metod för att sprida budskapet i just ert projekt.

Roliga, insiktsfulla texter på en bild eller kort video som sprids på internet och i sociala medier kallas för mem. En del av dem blir "virala", det vill säga att de sprids snabbt (en del till och med över hela världen, men då måste de förstås vara på engelska). Den vanligaste anledningen till att ett mem sprids är just att det är roligt, överraskande och insiktsfullt.

Memens utformning gör att man lätt känner igen dem och att de med stor sannolikhet kommer att läsas. Med hjälp av ett mem kan du alltså styra trafiken till viktiga saker i ditt projekt på till exempel en webbplats.

Man ska inte dra sig för att göra och publicera mem – alla mem kan och behöver inte heller vara världens roligaste. Deras viktigaste uppgift är att konkurrera om uppmärksamhet bland all annan information som vi blir överhopade av. Du kan göra mem om viktiga förändringar och mål i ditt projekt.

De enda reglerna är väl kanske att du inte ska kränka någon person eller instans samt att du bör undvika tvetydiga skämt. Tyvärr ser vi många vulgära och sårande mem, men som tur är också många smarta mem som gör folk glada utan någon negativ ton.

Att göra mem är ganska lätt nu för tiden, för på internet och även i mobilappar finns det så kallade memgeneratorer, som oftast redan har ett bibliotek av bilder, videor och animerade GIF:ar. Genom att använda bilder från en sådan applikation behöver du inte oroa dig för om det är tillåtet att använda materialet eller inte.

Du kan naturligtvis också använda egna bilder eller bilder som du har fått tillstånd av fotografen att använda. Du kan också sätta ditt projekts och/eller din moderorganisations logotyp på memet för att sprida varumärket mer.

Sen är det bara att ta på tänkarhatten och hitta på insiktsfulla och roliga mem.

Testa en memgenerator: (Android -mobilapp) >>

 

Trender i videoinnehåll på sociala medier

En annan ganska ny trend i sociala medier är korta och kärnfulla videor. Olika sociala medier-plattformar har stöd för den här typen av videor, bland annat TikTok, YouTube, Facebook och Instagram. För innehållsskapare kan det nästan vara en lättnad att få veta att man nu i sociala medier bör göra korta videoklipp på under en minut. De olika plattformarna premierar uttryckligen stående videor, kanske just för att det i och med vår mobilanvändning verkar vara vanligare att filma så.

Ur ett tillgänglighetsperspektiv är det bra om videorna är textade, och de bör också ha ljud. Det räcker med bild- och ljudkvalitet från mobil utrustning, så länge man ser till att belysningen är tillräcklig och att det inte finns några störande ljud i bakgrunden.

På nätet hittar du säkert mycket information om hur du gör den här typen av videor.

Esimerkki online-videoeditorista (Canva.com) >>

 

"Mikroinfluerare" kan sprida budskapet i ditt projekt

Kan ni hitta en eller flera personer som redan är erfarna innehållsskapare för sociala medier, som skulle kunna sprida ert projekt? De kan redan ha flera tusen följare i sina kanaler, så man kan kalla dem för ett slags mikroinfluerare. Om ni hittar en sådan här samarbetspartner bör ni sluta ett skriftligt avtal som specificerar detaljerna för samarbetet.

Våga testa!

Din sociala medier-kommunikation bör visserligen vara planerad, men inte övertänkt eller blint följa ett manus. Det här varierar dock från projekt till projekt. Det viktigaste är att hitta en bra idé och en röd tråd, eller åtminstone ett eget sätt att skapa innehåll på. Tekniskt är det relativt enkelt, och några Googlesökningar på ämnet kan ge dig idéer för att komma igång!

Södra Finland