Hyppää sisältöön

Uusia tuulia pintakäsittelyyn

Julkaisuajankohta 11.9.2024 13.50
Tiedote
Kuvassa pintakäsittelysimulaattorin käyttöä. Kuva: Nimbus Inc.

Kainuun ammattioppilaitoksen Teollisen pintakäsittelyn uudet virtuaaliset oppimisympäristöt hankkeessa kehitettiin koulutusta uusia teknologioita hyödyntäen ympäristöystävällisesti ja materiaaleja säästäen. Hankkeessa valmisteltiin simulaattoriopetukseen uutta oppimismateriaalia ja toteutettiin pilottikoulutuksia alan yrityksille. Lisäksi parannettiin pintakäsittelyyn liittyvän koulutuksen vetovoimaisuutta ja näkyvyyttä.

Uuden ohjelmakauden (2021-2027) Kainuun liiton rahoittamista hankkeista ensimmäisten joukoissa päättyi Kainuun ammattiopiston hanke Teollisen pintakäsittelyn uudet virtuaaliset oppimisympäristöt. Hanke oli hyvin Uudistuva ja osaava Suomi -ohjelmaan sopiva uusien innovatiivisten osaamis- ja oppimisympäristöjen hyödyntämisen ja uudenlaisen koulutusmallin toteuttamisen vuoksi.

Hankkeen toteutusaika oli 1.8.2023 - 31.7.2024. Hankepäätöksen mukainen kokonaisbudjetti (sisältäen investoinnin pintakäsittelysimulaattoriin oheislaitteineen) oli 147 530 €, josta EU- ja valtion rahoituksen osuus oli 111 426 €.

Hankkeen toimintaa ja siihen liittyvää koulutusta markkinoimaan tehtiin tiivistä yhteistyötä viestinnän ammattilaisten kanssa ja hanke osti markkinointipalveluita helsinkiläiseltä MySome mediatoimistolta. Hankkeesta tiedotettiin Kainuun ammattiopiston kotisivuilla ja elektronisissa näytöissä. Markkinoinnin alustoina toimivat Facebook, Youtube, TikTok ja Instagram. Kainuun liiton ja Europe Direct Kainuun EU -teemajulkaisussa sekä Kainuun sanomissa oli hankkeesta julkaisu. TE-liven jälkivideointiin liitettiin My Somen tekemä video maalaussimulaattorista. Lisäksi hanke osallistui hanketreffeille ja järjesti projektikoulutuksia mm. projektinhallintaa liittyen.

Hankkeen toteutuksessa oli hyvä yhteys yritysmaailmaan, mukana hankkeen sisäisissä projekteissa olivat Ykkösmetalli Oy, RT-väri Oy ja Skoda Transtech Oy.

Hankkeen perusajatus

Oppimisympäristöt tarjoavat yrityksille merkittävän mahdollisuuden kehittää omaa tuotantoaan, tuotteitaan ja menetelmiään. Harjoitteista saadaan reaaliaikaiset tulokset ja ruiskutukseen liittyvät parametrit voidaan mukauttaa alakohtaisesti. Erilaiset harjoitukset, useat toistot sekä tulosten analysointi yhdessä opettajan kanssa nopeuttavat oppimista ja parantavat oppimistulosta. Virheet voidaan käsitellä heti suorituksen jälkeen ja maalausprosessi voidaan toistaa välittömästi. Maalausharjoituksia tehneet olivat kiinnostuneita virtuaalimaalauksen mahdollisuuksiin sekä harjoituksien vaikeusasteeseen. 

Hanke mahdollisti metalli- ja autoteollisuuden tuotteiden esikäsittelyt ja pinnoitteiden ruiskuttamiset eri materiaaleilla ja menetelmillä. Rakennus- ja huonekalumaalauksissa oli mahdollista oppia ruiskuttamista erilaisilla pinnoitteilla. Myös maalaamisesta aiheutuvat kustannukset, jotka saadaan simuloinnin lopuksi ovat tärkeitä tietoja koulutukseen liittyen.


Vaikuttavuutta sosiaalisella medialla

Hankkeen someviestinnän vaikuttavuus ja tavoittavuus oli erittäin hyvä. Sosiaalisen median kanavista käytössä olivat Facebook, Youtube, TikTok ja Instagram. Tiedottamisessa korostettiin alan sopivuutta kaikille ja materiaalin tuottamisessa keskityttiin digitaaiseen aineistoon somen ja verkkoviestinnän tehostamiseksi. Julkaisut somekanavissa ovat keränneet heinäkuun loppuun mennessä lähes 2 milj. näyttökertaa. Julkaisut ovat käsitelleet opiskelua, koulutusmahdollisuuksia sekä tietoa teollisen pintakäsittelyn uusista virtuaalisista oppimisympäristöistä monipuolisesti.  


Yhteenvetoa tuloksista toistaiseksi

Pintakäsittelysimulaattori mahdollistaa alan koulutuksen järjestämisen kustannustehokkaammin sekä kestävän kehityksen mukaisesti. Hankkeen aikana koulutusalan vetovoimaisuutta on saatu parannettua. Määrällisenä mittarina on alalle hakeutuvien opiskelijoiden määrät. Tästä saadaan ensimmäiset luvut vuoden 2025 alalle hakijoiden määrästä. Virtuaalisia oppimisympäristöjä voidaan hyödyntää useissa koulutussisällöissä, sekä niillä voidaan kehittää yrityksen henkilöstön ja opettajien  osaamistarpeita. Saavutettua osaamista voidaan hyödyntää ja kehittää  yrityskohtaisiin tarpeisiin.  
 

 

Kainuu Pohjois-Suomi