EU-rahoituksella vauhtia Ari-Jukka Luomarannan kv-markkinoille matkaavan kulkuneuvon konseptiin

Tiiviisti Ari-Jukka Luomarannan hankkeen tavoitteen voi paketoida neljäksi kohdaksi: ympäristöystävällinen uusi liikkumismuoto, kevyt ja liikkuu pääasiassa lihasvoimalla, kaunis design sekä aidosti kaupallista potentiaalia. Sitä hän haluaa "Kinner – human power" -sähköavusteisen polkuauton olevan.

Auto on nyt moneen kertaan testattu prototyyppivaiheella, ja se toimi mainiosti. Proto onkin tehtävänsä jo tehnyt, ja nyt katse on toisessa vaiheessa eli varsinaisen tuotannon aloittamisessa.
Suuntana ovat kansainväliset markkinat. Kulkuneuvoja ajatellaan käytettäväksi melkein missä tahansa: kaupunkiliikenteessä, kuntoilulaitteena tai leppoisaan ajeluun suurilla suljetuilla loma- tai hotellialueilla,  pidemmän matkan retkeilyyn ja jopa kilpa-autona omassa luokassaan.

"Mikään uusi ideahan polkuauto ei ole. Niitä oli erityisen paljon joskus 1950-luvulla. Omatekoisia poljettavia autoja kutsuttiin Kinnereiksi. Tällä hetkellä maailmalla on muitakin ideaan perustuvia hankkeita, ei kuitenkaan nelipyöräisiä ja kahden istuttavia. Mielestäni ne eivät myöskään ole kovin kauniita. Omatakseen kaupallista potentiaalia laitteen design on tärkeää. Sähköstä huolimatta Kinner-car kulkee pääasiassa lihasvoimalla, mutta mukavan kevyesti",  Luomaranta kertoo.

Polkuauto määritellään polkupyöräksi, ja liikenteessä sillä liikutaan polkupyöräilyä koskevien sääntöjen mukaan.

Vauhtia konseptin kehittämiseen Luomaranta on saanut hänen yritykselleen AJT-Speedshop Oy:lle myönnetystä Euroopan aluekehitysrahaston EAKR:n yrityksen kehittämisavustuksesta. Rahoittava viranomainen on Keski-Suomen ELY-keskus.

Kuvassa Ari-Jukka Luomaranta ja sähköavusteinen polkuauto. EU-lippu tekstillä Euroopan unionin osarahoittama sekä teksti Kinner - Human Power.

Yrittäjä Luomaranta on ollut jo yli kaksikymmentä vuotta, mutta toisen luovan tekemisen parissa: hän rakentaa yrityksessään AJL Guitars huippulaatua olevia jazz-kitaroita niin ikään kansainvälisille markkinoille. 

Keskipohjalaista osaamista ja yhteistyötä

Ari-Jukka Luomaranta arvostaa sitä, että polkuauton kaikki tuotantovaiheet pystytään tekemään mahdollisimman pitkälti omassa maakunnassa Keski-Pohjanmaalla. Itse hän asuu ja työskentelee Kokkolassa. Sähkömoottorien hankkimisessa puolestaan on käynnistymässä yhteistyö tamperelaisen alan yrityksen kanssa.

"Koko projekti muuten alkoi hyvin suomalaisittain saunan lauteilla", Luomaranta nauraa. Hänen ystävänsä oli pohdiskellut, että taitavat ylipäänsä autot olla kohta historiaa ja tulee uudenlaisia tapoja liikkua paikasta toiseen. Monet kaupungit ovat jo rajoittaneet autoilua keskustoissa ja niiden tuntumassa.
Ystävykset päättivätkin käyttää yhden työpäivän polkuauton jonkinlaisen hahmotelmamallin tekemiseen.

Samoihin aikoihin Luomaranta näki italialaisen autokorisuunnittelijan vision poljettavasta autosta. Huippudesigniahan se oli, mutta vain tietokoneella rakennettu kuva – ei siis kuva aidosta mallista. Luomaranta huomasi, ettei se edes olisi toteutuskelpoinen kulkupeli, koska ihminen ei olisi oikeasti mahtunut kyytiin, eivätkä pyörät voineet kääntyä. 

"Hetki oli kuitenkin merkittävä, koska ymmärsin, että tuollaisella voisi olla oikeasti kaupallistakin potentiaalia, jos se toteutetaan kunnolla ja tyylikkäästi."

Työasiat menivät parin vuoden ajan tämän idean ohitse, mutta eräänä päivänä Luomaranta kuitenkin innostui piirtämään autoa – ja siitä se sitten lähti.  Projektiin liittyivät mukaan keskipohjalaiset komposiittiosaajat 3D-suunnittelija Daniel Sundqvist ja MMI-Companyn Kenneth Törnroos. Muottitekniikka ja komposiittiosien valmistus on kokonaan keskipohjalaista osaamista. Samoin alumiinirakenteet, osien koneistus, laserleikkaus ja runkoken hitsaus ovat kaikki paikallisten yritysten tekemiä. Tämäkin puoli hankkeesta on ekologinen. 

"Ei tämä olisi ottanut tulta alleen ilman saamaani hankerahoitusta. En aluksi edes ymmärtänyt, miten paljon olisin konseptia kehittäessäni poissa varsinaisesta työstäni; kyllä se kirpaisi taloudellisesti."

Hankerahoitusta Luomaranta sai nimenomaan konseptin kehittämiseen ja proton rakentamiseen. Tekeminen on edennyt hankesuunnitelman mukaisesti. 

Nyt ollaan seuraavassa vaiheessa: ensimmäisen "nollasarjan" tekeminen ja markkinoinnin käynnistäminen. Nollasarjan autoja käytetään markkinointiin ja testaukseen erilaisissa ympäristöissä ja käyttötarkoituksissa. Kolmantena askeleena on sitten sarjavalmistuksen aloittaminen.

Luomaranta muuten kertoo hänelle kertyneen vähässä ajassa yli 200 sähköpostia erilaisia keskusteluja! 

"Yksi kiinnostavimmista yhteydenotoista on ollut yhteydenotto Pariisista. Sinne tarjouduttiin järjestämään Kinner human power -sähköavusteisen polkuauton media- ja esittelytilaisuus. Suurkaupungissa nähdään, että kulkuneuvo olisi mainio ratkaisu esimerkiksi liikkumiseen kaupunginosissa, joissa ei saa lainkaan autoilla. 

Nyt edessä myös on Pohjois-Eurooppaan ulottuva Road Show valmiin sarjatuotantopolkuauton kanssa. 

"Potentiaalisten asiakkaiden mielipiteet vaihtelevat: jotkut haluavat enemmän sähköavusteisuutta ja toiset taasen haluavat ajaa enemmän treenimielessä. Kinner-carin valmistusprosessi on suunniteltu niin, että tuotetta on helppo varioida ja varustella eri tavoin eri kohderyhmille.", Luomaranta kaavailee. 


Hanketiedot

Hankkeen nimi: Kinner – human power – sähköavusteinen polkuauto
Toteuttaja: AJL-Speedshop Oy 
Toimintalinja ja erityistavoite: Toimintalinja 1 Innovatiivinen Suomi, erityistavoite 1.3. Pk-yritysten kasvun ja kilpailukyvyn parantaminen.
Aika: 10.4.2022–30.6.2023
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 56 610 €
Hankekodi: A90017