Anvisningar för stödmottagare
Inledningsmöte
Syftet med inledningsmötet är att säkerställa att projektet genomförs i enlighet med villkoren i beslutet och gällande lagstiftning. I projektets inledande skede inbjuder finansieringsmyndigheten representanter för stödmottagaren, inklusive projektpersonal, till inledningsmötet.
Vid mötet diskuterar man gemensamma spelregler för finansiering och genomförande samt går igenom bestämmelser och anvisningar som styr verksamheten. Dessutom går man igenom det praktiska genomförandet av projektet samt centrala frågor som rör ekonomisk förvaltning och betalningar, rapportering och uppföljning samt tillsyn. En promemoria upprättas av inledningsmötet, som sparas i projektets uppgifter.
Tips: Läs beslutet och dess bilagor i förväg så att du kan ställa preciserande frågor.
Styrgrupp
Stödmottagaren inrättar en styrgrupp för projektet, om detta krävs i projektets finansieringsbeslut. Styrgruppen vägleder, stöder och följer projektets framsteg, både vad gäller innehåll och kostnader. Dess syfte är att hjälpa projektet att uppnå målen och att styra projektets innehållsmässiga genomförande. Styrgruppen är dock inte rättsligt ansvarig för projektets verksamhet, utan ansvaret ligger hos stödmottagaren.
Avsikten är att projektledningen har stöd av en så bred sakkunskap som möjligt nära den praktiska verksamheten. Styrgruppen rekommenderas också ta med en representant från alla kön. Uppmärksamhet ska fästas vid att gruppens sammansättning förverkligar jämställdhet mellan könen. Protokoll förs över styrgruppens möten. Mer detaljerade villkor för styrgruppens verksamhet ges i projektets finansieringsbeslut.
Tips: Försök att få styrgruppens verksamhet sådan som du själv skulle vilja delta i.
Självutvärdering
Utvärdering av den egna verksamheten är normal aktivitet i projektet. Till projektet väljs den utvärderingsmetod som bäst stöder dess verksamhet. Utvärderingen kan göras som självutvärdering eller som en extern tjänst. Genomförandet och resultaten bedöms i förhållande till projektets mål. I utvärderingen är det bra att lyssna på representanter för samarbetspartner och målgrupp utöver projektpersonalen och styrgruppen. På basis av utvärderingen kan man vid behov förhandla med den finansierande myndigheten om en omorientering av projektet.
Utöver uppnående av mål kan föremål för utvärdering vara till exempel
- styrgruppens verksamhet
- kommunikation
- åtgärder som vidtagits i projektet och deras kvalitet
- kontinuiteten i verksamhet som projektet har utvecklat.
Tips: Läs webbsidorna som handlar om självutvärdering.
Uppföljning av projektets mål och resultat
Att uppnå resultat och rapportera om dem är avgörande för en effektiv och transparent användning av offentliga medel.
Den finansiering som projekten får är stöd i form av understöd. Stöd återbetalas inte, om stödmottagaren uppfyller villkoren i stödbeslutet och villkoren i lagstiftningen. I gengäld rapporterar stödmottagaren vad som har åstadkommits med offentliga medel och om det som utlovats i projektplanen har åstadkommits.
Som stödmottagare har du till uppgift att rapportera till den finansierande myndigheten om genomförandet av projektets åtgärder och uppnåendet av målen. En uppföljningsrapport som beskriver verksamheten och resultaten upprättas per betalningsperiod. Inlämnande av rapporten och den finansierande myndighetens godkännande är villkor för utbetalning av stödet.
Beskriv tydligt projektets verksamhet och de resultat som uppnåtts i uppföljningsrapporten. Jämför resultaten med de uppsatta målen och analysera hur de har uppnåtts. Myndigheten övervakar användningen av offentliga medel och därmed skattebetalarens intressen. Därför ska myndigheten veta hur ditt projekt framskrider och om projektet framskrider planenligt.
I projektplanen har du sannolikt också satt upp kvantitativa mål för ditt projekt (indikatortal). Anteckna i uppföljningsrapporten hur de kvantitativa målen har uppnåtts i projektet före utgången av rapporteringsperioden. Försäkra dig om att de kvantitativa utfallen är korrekta.
I slutrapporten sammanställer stödmottagaren projektets verksamhet och resultat samt bedömer hur projektets mål har uppnåtts.
I uppföljningsrapporterna beskriver du hur projektet framskrider enligt rapporteringsperiod, i slutrapporten bedömer du hur projektet lyckats som helhet och specificerar hur den verksamhet som utvecklats inom projektet fortsätter efter projektet. Beskriv dessutom de problem som uppstått vid genomförandet av projektet och presentera eventuella utvecklingsförslag.
Tips: Håll projektplanen synlig när du skriver rapporten. Bekanta dig i tid med rapporteringsanvisningarna för EURA 2021-systemet.
Tips: börja skriva slutrapporten i god tid innan projektet avslutas och reservera tillräckligt med tid för det.
Förändringar i genomförandet av projektet
Projektet genomförs i enlighet med den godkända projektplanen som finns som bilaga till finansieringsbeslutet. Ibland leder åtgärder inte till önskade resultat eller kostnadsberäkningen motsvarar inte de preciserade planerna, då en ändringsansökan ska övervägas. Om det finns behov av ändringar bör man i förväg kontakta den myndighet som finansierar projektet. Uppgiften för projektets styrgrupp är att behandla ändringsbehoven i projektets genomförande, innehåll och finansiering innan ansökan om dessa lämnas in till finansieringsmyndigheten.
Betydande förändringar kräver alltid en ändringsansökan och beslut om ändring. Ändringarna träder i kraft tidigast från det att finansieringsmyndigheten har godkänt förändringarna genom beslut. Ändringar kan inte godkännas retroaktivt. Ändringarna måste därför beaktas och finansieringsmyndigheten informeras proaktivt.
Tips: Reagera alltid på ändringsbehov i tid.
Tips: Det är bra att uppmärksamma att möjligheterna att ändra kostnadsberäkningen ofta är begränsade när man använder förenklade kostnadsmodeller och därför ska man använda tillräckligt med tid på planering av projektet i inledningsfasen, så att kostnadsberäkningen, inklusive kostnadsmodeller, för ansökan är ändamålsenlig.
Etablering och spridning av resultat i projektet
Huvudsyftet med projektfinansieringen är avsedd att vara den drivande kraften bakom en ny typ av verksamhet. Därför är det viktigt att den sökande redan på förhand planerar fortsatt verksamhet eller annan användning av resultaten. Projektfinansiering är inte en permanent finansieringsform för verksamheten och resultaten av projektet måste också vara tillgängliga för fri användning även senare.
Kärnfrågan i etablering är hur du kan produktifiera och marknadsföra resultatet av ditt projekt, t.ex. en ny verksamhetsform, i din egen eller partnerorganisationens normala verksamhet.
Tips: Det finns gott om bra handböcker och modeller på Internet som stöd för produktifiering och marknadsföring.
Tips: Börja etableringen i din egen organisation. Hur säljer du din produkt till en annan organisation om din egen organisation inte heller använder produkten?
Uppföljningsrapport-avsnittet färdigställs i EURA 2021-systemet först i ett senare skede. Innan avsnittet färdigställs ska en projektgenomförare lägga till en uppföljningsrapport som en separat bilaga till varje ansökan om utbetalning av stöd. Mallar för uppföljningsrapport-blanketten i Excel-format kan laddas ner härifrån.
Genomförare av projekt som hör till stödet för utvecklande av företag (UFÖR) fyller i den UFÖR-blankettmall för det särskilda mål för vilket projektet finansierats.
Genomförare av projekt som hör till stödet för utvecklande av verksamhetsmiljön (UUV) fyller i UUV-blankettmallen. Genomförare av projekt som hör till ERUF-projekt som finansierats med stöd av finansieringslagen fyller i ERUF-blankettmallen och genomförare av ESF+-projekt som hör till prioriteringarna 4 och 5 fyller i ESF+-blankettmallen.
Uppföljningsrapporter för FRO-projekt (FRO UFÖR, FRO UUV, FRO UP, FRO SKP) och projekt som hör till prioritering 6 i ESF+ har också lagts till på sidan.
Det finns flera flikar i varje Excel-dokument. På flikarna finns det bland annat anvisningar.
Närmare anvisningar om uppföljningsrapporteringen fås av den myndighet som finansierar projektet.
ERUF uppföljningsrapport v1
ESF+ uppföljningsrapport v3 VL 4 VL 5
ESF+ VL 6 uppföljningsrapport v2
FRO SKP uppföljningsrapport v1
FRO UFÖR uppföljningsrapport v2
FRO UUV uppföljningsrapport v1
FRO UP uppföljningsrapport v1
UVV uppföljningsrapport v2
UFÖR uppföljningsrapport v1 SM 1.1
UFÖR uppföljningsrapport v1 SM 1.2
UFÖR uppföljningsrapport v1 SM 1.3
UFÖR uppföljningsrapport v1 SM 2.1
UFÖR uppföljningsrapport v1 SM 2.2
UFÖR uppföljningsrapport v1 SM 2.3
Slutrapport-avsnittet färdigställs i EURA 2021-systemet först i ett senare skede. Innan avsnittet färdigställs ska projektgenomföraren lägga till en slutrapport som en separat bilaga till den sista ansökan om utbetalning av stöd.
Blankettmallarna för slutrapporten kan laddas ner nedan.
En ifylld blankett i Excel-format ska sparas i pdf-format innan den kan bifogas till en ansökan om utbetalning av stöd i EURA 2021-systemet.
Närmare anvisningar om slutrapporteringen fås av den myndighet som finansierar projektet.
ERUF FRO UP slutrapport v1
ESF+ FRO SKP slutrapport v1
UFÖR ERUF FRO slutrapport v2
UUV ERUF FRO slutrapport v1
Uppgifter om antalet personer som deltagit i projekt som finansieras av Europeiska socialfonden + (ESF) eller Fonden för en rättvis omställning (FRO) ska rapporteras enligt EU-rättsakterna. Uppgifterna lagras i arbets- och näringsministeriets informationssystem EURA 2021. Med hjälp av de uppgifter som rapporteras kan man ta reda på vilka resultat projekten har gett.
Deltagaren kan själv registrera sina uppgifter i tjänsten med stark autentisering via Suomi.fi-identifieringstjänsten. Tjänsten finns på adressen www.eura2021.fi/osallistuja på finska, svenska och engelska.
När deltagandet inleds samlas förutom deltagarens person- och kontaktuppgifter också in startdatum, högsta utbildningsnivå, arbetsmarknadsställning vid tidpunkten för inledandet samt arbetslöshetens längd, om deltagaren är arbetslös vid tidpunkten för inledandet.
Vid tidpunkten för avslutandet samlas det in datum för avslutandet av deltagandet, deltagarens ställning på arbetsmarknaden samt uppgifter om avlagd eventuell examen eller uppnådd yrkeskompetens tack vare projektet.
Om en deltagare inte själv har möjlighet att föra in sina egna deltagaruppgifter i EURA 2021-systemet, kan projektgenomföraren hjälpa till med att föra in uppgifterna.
Deltagarens namn, personbeteckning, adresser eller andra individuella uppgifter rapporteras inte vidare. Alla uppgifter rapporteras bara på summanivå. Enskilda personer kan inte identifieras utifrån de uppgifter som ska rapporteras. Mer information om de uppgifter som behandlas i EURA 2021-systemet finns på adressen https://eura2021.fi/tietoajarjestelmasta?hakija. Bestämmelser om insamling av uppgifter finns i finansieringslagen (757/2021), paragraferna 55–58.
Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns i bruksanvisningen för EURA 2021-systemet (kapitel 7) https://static.eura2021.fi/ohjeet/EURA_2021_Bruksanvisning_for_sokande_och_genomforare_av_projekt-2022-3-3.pdf