Hoppa till innehåll

Granskning – Vad är nytt för programperioden 2021–2027

Utgivningsdatum 1.2.2022 17.38
Kuvituskuva

Revisionsmyndighetsenheten, som är placerad vid finansministeriets finanscontrollerfunktion, fort-sätter som granskningsmyndighet för strukturfonderna. Enheten har varit verksam i denna uppgift sedan 2007. Det sker alltså inga förändringar på den punkten. Granskningsverksamheten inom de olika EU-programmen och EU-fonderna koncentreras emellertid till revisionsverksamhetsenheten under programperioden 2021–2027 och granskningsmyndigheten får större resurser i och med de nya uppgifterna. Granskningsmyndigheten fortsätter vara granskningsmyndighet för Finlands strukturfondsprogram (ERUF och ESF+) och för de tre programmen för samarbete vid EU:s yttre gränser (ENI CBC). Som nya uppgifter får vi uppgifterna som granskningsmyndighet för fonderna inom området för inrikes frågor (AMIF, ISF och BMVI) och programmet Central Baltic Interreg. Utöver dessa uppgifter kommer vi också att ansvara bland annat för kontrollerna av EU:s facilitet för återhämtning och resiliens (RRF).

Ett centralt mål för granskningarna av projekten är att minska den administrativa bördan för dem som genomför olika projekt. Antalet projekt som ska kontrolleras kommer att minska, men samtidigt ökar vikten av ett enskilt upptäckt fel i takt med att antalet deltagare minskar. Detta kan leda till ytterligare kontroller, eftersom en enda större iakttagelse kan leda till att den godkända fel-gränsen på två procent överskrids. En annan faktor som underlättar den administrativa bördan är den så kallade single audit -principen, där tanken är att de olika tillsynsnivåerna ska vara baserade på arbete som utförts tidigare, vilket innebär att samma kontrollåtgärder inte upprepas flera gånger. Detta minskar den administrativa bördan för dem som genomför olika projekt, men i vissa fall kan det hända att de finansierande myndigheternas administrativa börda ökar. En tredje faktor i denna helhet är en så heltäckande användning av förenklade kostnadsmodeller som möjligt, vilket underlättar det administrativa arbetet på alla nivåer.

En annan stor principiell förändring är att kontrollerna i högre grad fokuserar på att bedöma resultaten i stället för att verifiera kvitton. Under den period som granskas kommer man emellertid fortfarande att titta på alla verifikat, men användningen av förenklade kostnadsmodeller gör även här livet lättare för alla genom att minska antalet verifikat och i princip också antalet fel. I varje fall kommer man vid projektgranskningarna i fortsättningen att fästa större uppmärksamhet vid att projektets mål har uppnåtts och att uppgifterna om projektets indikatorer är korrekta. Om målen inte har uppnåtts ska utbetalningen av det fulla stödet i så fall motiveras på behörigt sätt.

Vid inspektionerna kommer man i fortsättningen också att fästa större uppmärksamhet vid intressekonflikter, bedrägerier och dubbelfinansiering. I synnerhet den ökade finansieringen under de närmaste åren ökar de risker som är förenade med dessa, och även de förmedlande organen bör öka tillsynsåtgärderna för att avvärja dem. Förebyggande och upptäckt av intressekonflikter är en av kommissionens prioriteringar med tanke på tillsynen och granskningen. Ifjol utfärdade kommissionen en anvisning på mer än 40 sidor om detta (2021/C 121/01), och varje tjänsteman som arbetar med EU-stöd bör bekanta sig med anvisningen. I fråga om intressekonflikter rekommenderas att man säkerställer till exempel att myndigheterna är oberoende genom något dokumenterat förfa-rande, till exempel genom en redogörelse om en persons bindningar eller genom en försäkran om ojävighet i det ärende som behandlas.

Förfarandena för att utse nya förmedlande organ för den föregående programperioden har slopats och ersatts med systemkontroller av nya förmedlande organ. Systemkontrollerna ska genomföras inom 21 månader efter att programmet godkänts. Planeringen av dessa kontroller har redan inletts.